EACiti projektikohtumine Eestis 13.-17. veebruaril 2023
EACiti projektikohtumine Eestis toimus 13.-17. veebruaril 2023 ja kõik tegevused olid suunatud kiusamise- ning küberkiusamise probleemidele koolis. Osalesid kõik partnerkoolid. Kokku 18 õpilast ja 6 õpetajat Rumeeniast, Saksamaalt ning Itaaliast. TKGst osalesid õp. M.Eero ja õp. A.Kurik ning 24 õpilast.
Eesmärk oli tõsta õpilaste teadlikkust ja anda neile vahendeid, kuidas kiusajatega toime tulla. Õpilaste arusaamad on sageli väga piiratud, näiteks ei pruugi nad teada, et ka teiste õpilaste ignoreerimine võib olla kiusamine või et igaühel on õigus end koolis turvaliselt tunda ja see õigus toob kaasa kohustuse käituda vastavalt; või et pealtvaatajatena on neil paremad võimalused kiusamise lõpetamiseks ja pealtvaatajate passiivsus aitab sellele kaasa. Enne vahetust uuris vastuvõtva kooli projektimeeskond fakte oma linna ja kultuuripärandi kohta; õpilased tegid ka sissejuhatavaid ülesandeid kiusamise eri vormide kohta.
Selle kolmanda õpilasvahetuse konkreetsed tegevused olid järgmised:
- Kooli tutvustamine: praktiline teave õppekavade, üldise korralduse ja vastuvõtva kooli reeglite kohta. Tutvumistegevused ja sissejuhatus teemasse.
- Õpilaste töötoad, kes töötasid kuues rahvusvahelises rühmas ja seejärel esitasid oma tulemusi. Esimesel päeval anti osalejatele ülesanne töötada rahvusvahelistes rühmades ja luua digitaalne raamat kiusamise ja küberkiusamise kohta. See pani aluse projektinädalale, mis võimaldas õpilastel omavahel suhelda, keskenduda vahetusteema erinevatele aspektidele ja osaleda praktilises tegevuses. Osalejad parandasid oma arusaamist ja oskust reageerida ja töötada kiusamiskäitumise ennetamiseks, sealhulgas jagada ühist arusaama kiusamisest- ehitada üles positiivne koolikultuur.
- Digiraamatu koostamine rahvusvahelises grupis: lood kiusamise ja küberkiusamise kohta, mis on loodud digitaalsel vahendil "Storyjumper" keskkonnas. Suurt huvi pakkus ingliskeelne lauamäng „Pagulased ja Ränne“.
Toimusid ka kooli kutsutud välisekspertide korraldatud seminarid:
Külas käis noorsoopolitseinik Mari-Liis Mölder (ennetusspetsialist), kes näitas juhtumeid küberkiusamisest ja väljapressimisest veebis ning andis nõu ennetamise ja kaitse kohta. Toimus kohtumine Daniel Levi Viinalassiga, kes on Eesti tuntud laulja kuid ka endine koolikiusaja. Ta tutvustas väga ilmekalt oma kogemusi ja selgitas mõningaid kiusamise psühholoogilisi põhjusi.
Külastati ka kohalike institutsioone: toimus ametlik vastuvõtt Tallinna abilinnapea Vladimir Sveti poolt (linnavalitsuse hoone) ja ekskursioon Eesti parlamendis (Riigikogu). Õpilastele väga meeldis orienteerimismäng vanalinnas, mille käigus said mängijad tutvuda paljude kuulsate vaatamisväärsustega. Väljasõit Kurgjale Jakobsoni talumuuseumisse andis võimaluse tutvuda Eesti ajaloo- ja kultuuriga.
Vahelduseks pakuti külalistele võimalust uisutada Lasnamäe uisuväljakul. Paljud said seda tegevust proovida esmakordselt ja see meeldis neile väga. Eesti õpilased kutsusid välismaa kaasõpilased oma koju, pakkusid õhtusööki ja veetsid mõnusalt aega koos peredega.
Vahetuse käigus käsitletud kodakondsusküsimused on interdistsiplinaarsed õppeteemad, mida käsitletakse kõigis partnerkoolides. Vahetuse lõpus jagati õpilaste koostatud töid (digitaalsed raamatud, plakatid, presentatsioonid, videod, intervjuud), et iga kool saaks kasutada neid oma järeltegevustes.
Õpilasvahetuse eesmärgid olid edukalt saavutatud. Üksteise tugevate külgede märkamine ja äratundmine võimaldab noortel paremini tegeleda oma nõrkustega. See teadmine võimaldab saavutada ka enesekindlust. Õpilane, kes tunneb end oma klassis hästi, saavutab ka paremaid tulemusi õppetöös.
Ka positiivsele käitumisele tähelepanu pööramine on väga tähtis. Positiivset käitumist sageli ei rõhutata ja ainult negatiivne käitumine põhjustab reaktsiooni. Kui õpilased näevad, et ka positiivne käitumine äratab tähelepanu, vähendab see vajadust järgida negatiivset eeskuju.
Õpilaste omavaheline suhtlemine on väga tähtis, tuleks rohkem arendada sotsiaalseid oskusi. Oluline on anda õpilastele teada, et nad ei pea olema kõigiga sõbrad, kuid nad peavad suutma kõigiga koostööd teha. Sellised koostööoskused on tolerantsuse arendamiseks äärmiselt olulised. Tuleks õpetada õpilastele probleemide lahendamist: probleemid ja konfliktid on inimeste igapäevaelu loomulik osa ja ei tähenda alati midagi negatiivset. Kahjuks võib oskamatu konfliktide lahendamine viia tõsisemate probleemideni, sealhulgas kiusamiseni. Õpilastel puuduvad sageli probleemide lahendamiseks vajalikud oskused. Seetõttu on loomulik, et õpetajad peaksid õpetama neile, kuidas seda teha.
On äärmiselt oluline teada, et mitte iga konflikt või teema ei tähenda kiusamist. Selleks, et vajadusel sekkuda, tuleb osata probleemi mõista ja otsustada, kas tegemist on tõesti kiusamisega.
Oli väga tore ja tegus nädal, mida kinnitas ka üdini positiivne tagasiside sellele.
Loe tagasisidet: https://docs.google.com/forms/d/1qUBiW4Xg36WuEy3ngtVIMCDS7fgU1ks852dNMDWPUDw/viewanalytics